Demokracja w szkole
Treść
Liceum Ogólnokształcące w Wadowicach od roku uczestniczy w międzynarodowym programie "Socrates-Comenius", finansowanym ze środków Unii Europejskiej. Celem programu jest rozwijanie zasad demokracji w życiu szkoły. W tym tygodniu w wadowickim liceum zorganizowane zostaną pilotażowe lekcje, w których - jak zapewniają uczestnicy progamu - udział uczniów ma być dostosowany do ich własnych wyobrażen o zasadach i sztuce prowadzenia wykładów, dyskusji. Czy nowe pomysły na prowadzenie lekcji wejdą na stałe do kanonu zasad nauczania w kultywującym tradycję wadowickim liceum?
LO im. Marcina Wadowity w Wadowicach od roku uczestniczy w programie UE - "Sokrates-Comenius". - Celem programu ma być wymiana doświadczeń w rozwijaniu demokracji szkolnej. Program jest obliczony na trzy lata. Zakłada on ścisłą współpracę pomiędzy uczniami i nauczycielami z poszczególnych krajów - mówi Henryk Odrozek, nauczyciel języka polskiego w wadowickim liceum, jeden z opiekunów programu. W zespole "Comeniusa" w wadowickim liceum uczestniczy kilku nauczycieli języków obcych: Czesława Bloch, Barbara Chmielowska, Monika Włoch i Zygmunt Zagórski. Ponadto program koordynuje w szkole wicedyrektor Stanisław Szaleniec. Ale oprócz nauczycieli chęć udziału w międzynarodowej współpracy zgłosili również uczniowie.
W tym tygodniu wszystkie szkoły "Comeniusa" organizują w swoich placówkach Tydzień Demokracji. W wadowickiej szkole z tej okazji zaplanowano pięć lekcji, które w zamyśle mają być podporządkowane inicjatywie i aktywności uczniów - Chcemy zadać uczniom proste pytanie, jak według nich powinny wyglądać lekcje i odpowiedź zastosować w praktyce - informuje Henryk Odrozek. Zdaniem członków "Comeniusa", szkoła skutecznie od roku próbuje zmagać się z programem szerzenia idei demokracji. Jak dotąd wiele do powiedzenia ma w tej sprawie samorząd, który uchwalił nowy - zdaniem uczniów - demokratyczy regulamin organizacji imprez szkolnych. Jak przyznają uczniowie LO Wadowity, sami są ciekawi, jak wyjdzie wprowadzanie "demokracji" w szkole, która od dziesiątków lat preferuje system nauczania o tradycyjnym charakterze, nastawionym na kontakt "mistrz nauczyciel - uczeń".
(MPA)
Autor: Dziennik Polski