Marszałek apeluje do ministra w sprawie drogi S7
Treść
Samorząd Województwa zabiega o wpisanie odcinka drogi ekspresowej S7 w Krakowie do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Pismo w tej sprawie wysłał właśnie do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa.
Marszałek zaapelował do ministra o umieszczenie w rządowym programie następujących inwestycji, na liście zadań, których realizacja rozpocznie się do roku 2013:
budowa drogi ekspresowej S7 po stronie wschodniej Krakowa oraz na odcinkach: granica woj. świętokrzyskiego – Kraków i Lubień – Rabka,
budowa północnej obwodnicy Krakowa,
budowa obwodnic: Zatora, Skawiny, Zabierzowa,
budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej,
przebudowa drogi krajowej nr 73 w celu połączenia autostrady A4 z drogą krajową nr 4,
przebudowa drogi krajowej nr 73 na odcinku Szczucin – Tarnów,
przebudowa drogi krajowej nr 75 na odcinku Niepołomice – Targowisko,
budowa mostu w Piwnicznej na drodze krajowej nr 87,
modernizacja trasy krajowej 75 łączącej autostradę A4 z Nowym Sączem i Muszyną oraz budowę nowej drogi ekspresowej łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem.
Marszałek Sowa podkreśla, że z dużym zaniepokojeniem przyjął wiadomość o projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, skierowanym do konsultacji społecznych, „który w prezentowanej wersji jest bardzo niekorzystny dla Krakowa i Małopolski”. – Z programu usunięto najważniejsze inwestycje drogowe o strategicznym charakterze nie tylko dla Krakowa, ale również dla całego regionu – zaznacza marszałek.
Marek Sowa podkreśla, że wykreślenie budowy fragmentu drogi S7 - tzw. wschodniej obwodnicy Krakowa – z listy podstawowej i przesunięcie jej na listę rezerwową spowoduje zaprzepaszczenie możliwości odciążenia układu miejskiego od ruchu tranzytowego po wschodniej stronie miasta. Z kolei umieszczenie budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku granica województwa świętokrzyskiego – Kraków oraz Lubień – Rabka po 2013 roku „spowoduje brak spójności komunikacyjnej na linii północ - południe”.
Zdaniem władz Małopolski brak tak ważniej inwestycji będzie miał wpływ na gospodarkę regionu. – Aktualny stan infrastruktury transportowej jest czynnikiem ograniczającym dynamikę rozwoju gospodarczego oraz powiązania międzynarodowe Małopolski – przekonuje Marek Sowa. Dlatego tak ważne jest podniesienie standardu drogi S7 do standardu drogi ekspresowej na odcinku Warszawa – Radom – Kielce – Kraków oraz dalej na północ.
– Mając na uwadze główne wyzwania rozwojowe stojące przed Małopolską, jako jeden z celów strategicznych, określonych w aktualizowanej obecnie Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego wskazano wysoką zewnętrzną i wewnętrzną dostępność komunikacyjną regionu dla konkurencyjności i spójności przestrzennej. Jednym z najistotniejszych elementów gwarantujących realizację tego celu jest nadanie parametrów drogi ekspresowej połączeniu o charakterze strategicznym, jakim jest droga krajowa nr 7 – pisze marszałek Sowa w liście do ministra Grabarczyka.
Ta inwestycja jest potrzebna także po to, aby poprawić komunikację wewnątrz regionu, dzięki powiązaniu trasy S7 z drogami lokalnymi. Przyczyni się to do poprawy funkcjonowania transportu publicznego w Małopolsce. Władze regionu zwracają także uwagę, że droga krajowa nr 7 prowadzi do wielu miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych w południowej Małopolsce. Dlatego należy turystom i kuracjuszom ułatwić dojazd do nich. Nie bez znaczenia jest również fakt, że obszar 6 powiatów, przez który przebiega droga krajowa nr 7 zamieszkuje 1,42 mln osób, co stanowi 43 procent mieszkańców Małopolski. – Wobec powyższych argumentów pominięcie tak istotnej inwestycji zamyka możliwość budowy efektywnego i bezpiecznego połączenia drogowego pomiędzy aglomeracjami krakowską i warszawską – podkreśla marszałek Marek Sowa.
Władze Małopolski zwracają także uwagę, że na liście zadań, które znalazły się w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 nie ma także innych ważnych przedsięwzięć dla regionu, jak: północna obwodnica Krakowa oraz obwodnice: Zabierzowa, Skawiny i Zatora, choć podjęto już działania przygotowujące te inwestycje do realizacji. Marszałek Sowa podkreśla, że brakujący odcinek północnej obwodnicy Krakowa ma strategiczny charakter nie tylko dla stolicy Małopolski, ale również dla regionu, gdyż zapewniłby sprawny tranzyt na linii wschód-zachód.
Z apelem w sprawie uwzględnienia w Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015 istotnych inwestycji niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania krajowego układu transportowego w Małopolsce (w tym drogi S7) wystąpił Sejmik Województwa Małopolskiego na ostatniej sesji, 20 grudnia br. Apel trafił do: marszałków Sejmu i Senatu, premiera, ministra infrastruktury, parlamentarzystów Małopolski oraz samorządów Małopolski.
13 grudnia odbyło się spotkanie Zarządu Województwa z małopolskimi posłami PO, podczas którego parlamentarzyści zapewnili władze regionu, że będą zabiegać o wpisanie do rządowego programu budowy odcinka drogi S7 w Krakowie
.
Autor: red