Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Matura 2005

Treść

Po nowemu - bardziej skomplikowanie

Podstawową różnicą we wprowadzanej w tym roku nowej maturze, powodującą najwięcej obaw jest to, że prace pisemne wykonane przez maturzystów, sprawdzać będą egzaminatorzy spoza macierzystej szkoły. Kolejne istotne elementy to jednakowe zestawy egzaminacyjne w całym kraju, możliwość poprawiania wyników egzaminu, bądź też po zdaniu go na poziomie podstawowym, możliwość wyboru poziomu rozszerzonego w kolejnych sesjach egzaminacyjnych. Każdy absolwent szkoły ponadgimnazjalnej może wybrać dodatkowe przedmioty, potrzebne mu ze względu na wymagania rekrutacyjne wybranej przez niego uczelni.
Nowy egzamin będzie sprawdzać nie tylko to, co zdający umie, ale także jak potrafi pracować z dostarczoną informacją, tekstem czy ilustracją. Jego założeniem jest to, że istotniejsza od pamięciowego opanowania wiedzy jest umiejętność wykorzystania dostarczonej informacji, ich przetwarzania oraz wyciągania właściwych wniosków. Istotną nowością jest to, iż osoba, która zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego, musi złożyć pisemną deklarację dotyczącą wyboru: tematu z języka polskiego wybranego z listy tematów ogłoszonej do części ustnej, języka obcego nowożytnego zdawanego jako przedmiot obowiązkowy oraz jego poziomu, obowiązkowego przedmiotu wybranego w części pisemnej, przedmiotów zdawanych dodatkowo, które są zgodne z zainteresowaniami zdającego, środowiska komputerowego, programów użytkowych oraz języka programowania, w przypadku wyboru informatyki jako przedmiotu dodatkowego.
Zdający część pisemną egzaminu maturalnego jest zobowiązany czytelnie i w miejscach do tego wyznaczonych zakodować swój arkusz egzaminacyjny. Jego kodowanie polegać ma na wpisaniu swojego numeru PESEL na tym arkuszu i karcie odpowiedzi oraz naklejeniu pasków kodowych na arkuszu i karcie. Wyniki wyrażone będą w procentach. I tak, uczeń zdał egzamin, jeżeli w części ustnej z języka polskiego i języka obcego uzyskał co najmniej 30 procent za każdy egzamin oraz w części pisemnej z języka polskiego, języka obcego i obowiązkowego przedmiotu do wyboru, uzyskał co najmniej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia na poziomie podstawowym. Wyniki w części pisemnej z przedmiotów obowiązkowych na poziomie rozszerzonym nie mają wpływu na zdanie matury, ale są odnotowane na świadectwie dojrzałości. W przypadku przedmiotów dodatkowych nie ma ustalonego progu zaliczenia egzaminu, ale wyniki te również odnotowuje się na świadectwie.
O zwolnienie z egzaminu mogą ubiegać się laureaci i finaliści olimpiad z danych przedmiotów o zasięgu ogólnopolskim. Te osoby przedstawiają dyrektorowi szkoły zaświadczenie o uzyskaniu tytułu laureata lub finalisty olimpiady. Musi być ono dostarczone nie później niż jeden dzień przed terminem egzaminu z danego przedmiotu. W naszym powiecie największe szanse na olimpijczyków mają licea ogólnokształcące w Andrychowie (prawdopodobnie sześć osób) i Wadowicach (około dziewięć osób). Dokładna liczba powinna być znana do 16 kwietnia, gdyż na chwilę obecną nie jest to jeszcze rozstrzygnięte.
(sl)

Harmonogram przeprowadzenia egzaminów dojrzałości
18-29 kwietnia - egzaminy ustne w szkołach
4 maja – język mniejszości narodowych, język kaszubski, język słowacki, język hiszpański
5 maja – język polski
6 maja – język angielski
9 maja – matematyka
10 maja – język łaciński i kultura antyczna, wiedza o tańcu
stara matura – język polski
11 maja – język grecki i kultura antyczna, język szwedzki, język portugalski, informatyka
stara matura – drugi przedmiot
12 maja – historia
13 maja – biologia
16 maja – geografia
17 maja – język niemiecki
18 maja – fizyka i astronomia
19 maja – wiedza o społeczeństwie
20 maja – chemia
23 maja – historia sztuki
24 maja – język francuski
25 maja – język rosyjski
30 maja – historia muzyki
31 maja – język włoski

Autor: wp