Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Opieka całodobowa do poprawki

Treść

Podczas sesji Rady Miasta w Andrychowie radni zastanawiali się, jak poprawić funkcjonowanie andrychowskiej służby zdrowia. Na sesji byli obecni przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej zapowiedział poprawę systemu dyżurów całodobowych w gminie.

- Podstawowa opieka zdrowotna w Andrychowie kuleje - twierdzą zdenerwowani pacjenci. Powodem problemów jest wzrastające zadłużenie Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Sytuacji na pewno nie poprawi konieczność wypłaty pracownikom zaległych "trzynastek". Dyrektor SPZOZ Ryszard Paprocki oblicza, że kwota ta może sięgnąć nawet miliona złotych.

Tymczasem w ostatnim czasie, w związku z wprowadzaniem całodobowej opieki zdrowotnej w Andrychowie, zastosowano rozwiązanie, które jeszcze bardziej pogrąża wizerunek funkcjonowania andrychowskiej służby zdrowia.

Chodzi przede wszystkim o system dyżurów w ramach rotacyjnej całodobowej opieki zdrowotnej. Do godziny 18 wszystkie przychodnie - w Andrychowie trzy placówki i w Wieprzu jedna - przyjmują pacjentów normalnie. Sytuacja zmienia się między 18 a 23. Dyżury rotacyjne na zmianę pełnią dwie przychodnie SPZOZ i Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Vena oraz przychodnia w Wieprzu.

Andrychowskie rozwiązanie nie jest nowością w skali kraju. W niektórych dużych miastach takie dyżury również obowiązują, ale w Andrychowie pacjenci nie zdążyli się jeszcze do tego przyzwyczaić. Nie zdążyli i nie dano im szansy, bo kuleje polityka informacyjna SPZOZ oraz odpowiedzialnej od kilku miesięcy za obsługę całodobową spółki Vena. Pacjenci nie mają możliwości skorzystania również z jednego telefonu interwencyjnego, gdzie mogliby ustalić, w której akurat przychodni pełni swój dyżur lekarz. Są cztery telefony stacjonarne i do tego cztery telefony komórkowe po 23, które - jak poinformowali nas pacjenci - nie odpowiadają.

Dochodzi do sytuacji, kiedy zdenerwowani pacjenci dzwonią do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Wadowicach. Przy okazji okazało się, że uruchomione kilka tygodni temu przez Starostwo Centrum było dobrym pomysłem i spełnia rolę nie tylko interwencyjną, ale również informacyjną, szczególnie dla pacjentów z Andrychowa.

Podczas ostatniej sesji Rady Miasta NZOZ Vena, odpowiedzialny za zamieszanie w rotacyjnych dyżurach, zapowiedział wprowadzenie nowych zasad dyżurów przychodni. Nowy regulamin ma być prostszy i bardziej zrozumiały dla przeciętnego pacjenta. Sytuacja ma się zmienić jeszcze w tym miesiącu.

(MPA)

Autor: Dziennik Polski