Porozumienie w sprawie nowej drogi
Treść
Gminy Andrychów i Kalwaria porozumiały się z GDDKiA w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Nie muszą już wpłacać na rzecz tej inwestycji po 2 mln zł, pomogą natomiast w przygotowaniu tego zadania,
w szczególności na etapie prac projektowych, do uzyskania decyzji lokalizacyjnej włącznie.
Planowany do realizacji odcinek drogi pomiędzy Bielsko-Białą (węzeł Suchy Potok), a skrzyżowaniem z drogą krajową nr 7 w Głogoczowie będzie miał długość ok. 70 km. Będzie to droga krajowa nr 52 o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego.
Beskidzka Droga Integracyjna, bo tak potocznie nazywana jest nowa droga, uwzględnia w swych założeniach budowę obwodnic Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej w śladzie BDI. Natomiast dotychczasowe odcinki drogi krajowej nr 52 staną się po wybudowaniu nowej drogi, drogami gminnymi. Obecnie opracowana jest jedna koncepcja przebiegu BDI. Docelowo mają być opracowane trzy warianty przebiegu nowej drogi.
Proponowany przebieg BDI przez teren gminy Andrychów odpowiada burmistrzowi Janowi Pietrasowi. Pozostaje do rozwiązania sprawa zjazdów.
- Zdajemy sobie sprawę, że droga o charakterze GP, czyli głównej przyspieszonej ma ograniczoną liczbę zjazdów. Niemniej jednak trasa te będzie przechodziła w pobliżu rozwijającej się strefy ekonomicznej i tam przydałby się zjazd - mówi burmistrz Andrychowa.
Na temat współpracy gmin, po terenie których przebiegać będzie nowa droga, z GDDKiA odbyło się spotkanie w Urzędzie wojewódzkim. Podczas spotkania wójtów i burmistrzów z wojewodą Jerzym Millerem, które miało miejsce 13 maja br. byli obecni również: dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Stanisław Pletnia oraz jego zastępca Andrzej Kollbek.
Podczas spotkania przedstawiono wojewodzie, jak poszczególne samorządy są przygotowane do tego zadania, natomiast dyrektor Stanisław Pletnia poinformował, że został rozstrzygnięty przetarg na Studium techniczno-ekonomiczne i środowiskowe Beskidzkiej Drogi Integracyjnej oraz przedstawił aktualny harmonogram prac. Wynika z niego, że budowa realizowana w cyklu 24 - miesięcznym może zakończyć się już w 2012 roku.
Gminy Andrychów i Kalwaria Zebrzydowska porozumiały się z GDDKiA w sprawie współpracy przy budowie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Gmina Andrychów podpisała porozumienie z krakowskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące współpracy w zakresie uzyskania dokumentacji, przeprowadzenia konsultacji społecznych oraz otrzymania decyzji administracyjnych umożliwiających budowę i rozbudowę drogi krajowej nr 52, tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. W porozumieniu nie ma mowy o bezpośrednim finansowaniu przez gminę tej inwestycji, natomiast wyszczególniono zakres działań, które gmina ma przeprowadzić
w ramach porozumienia. I tak gmina zobowiązała się do:
1. Prowadzenia działań promocyjnych zapewniających planowanej inwestycji wsparcie społeczne,
2. Zapewnienia współpracy przy planowaniu i realizacji tej inwestycji,
3. Przekazania GDDKiA miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ewentualnie posiadanych podkładów geodezyjnych,
4. Nieodpłatnego udostępnienia GDDKiA dla potrzeb przygotowania inwestycji do realizacji wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów,
5. Przekazania GDDKiA nieodpłatnie gruntów gminnych dla potrzeb realizacji inwestycji na zasadach określonych w aneksie do Porozumienia,
6. Udzielenia pomocy przy procedurze podziału działek do ULD,
7. Pomocy przy identyfikacji właścicieli działek,
8. Uzgodnienia przebiegu planowanej drogi przez administrowany przez gminę teren, zapewniający ciągłość trasy,
9. Podjęcia innych koniecznych działań, których potrzeba wyniknie w trakcie procesu przygotowawczego i przyczyni się do jego sprawnego przebiegu,
10. Po przejęciu na swoją administrację dotychczasowego przebiegu drogi krajowej wyrażenia zgody na ewentualne poprowadzenie ruchu objazdowego na czas remontów nowych odcinków drogi krajowej.
- Porozumienie odbiega od wcześniejszych propozycji. Wiem, że przynajmniej jedna z gmin zaopiniowała pozytywnie poprzedni projekt dotyczący dofinansowania tej inwestycji w kwocie 2 mln zł. Myśmy wyszli z innego założenia, że i tak będzie to dużo kosztować gminę. Pamiętajmy bowiem, że po wybudowaniu lokalnej obwodnicy Andrychowa, obecna droga K 52, czyli ul. Krakowska, zostanie przekazana gminie. A więc utrzymanie tej drogi będzie na pewno wiązało się z szeregiem wydatków. Wzięliśmy pod uwagę również to, że gmina będzie musiała partycypować w kosztach wykonania zjazdów z nowej drogi. Ile będzie tych zjazdów, trudno powiedzieć, ponieważ to projektant wskaże ostatecznie w projekcie - mówi burmistrz Andrychowa Jan Pietras, który dodał, że nigdy nie był przeciwko budowie nowej drogi krajowej. Burmistrz poinformował, że w Urzędzie Miejskim został powołany specjalny Zespół ds. współpracy z GDDKiA w zakresie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Podobnie rzecz się ma w gminie Kalwaria Zebrzydowska, gdzie z zadowoleniem przyjęto wypracowany projekt nowego porozumienia pomiędzy gminą, a GDDKiA, w którym przewiduje się współpracę miedzy stronami, ale bez wkładu finansowego gminy.
- Bardzo się ucieszyliśmy, że pan wojewoda, jako przedstawiciel rządu, zorganizował spotkanie, dotyczące budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej,
w którym uczestniczyli zarówno przedstawiciele zainteresowanych samorządów, jak również przedstawiciele inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mieliśmy możliwość zaprezentowania naszego stanowiska, które już wcześniej było przekazywane, a które niestety niektóre ośrodki informacyjne źle interpretowały. Od początku nie kwestionowaliśmy budowy ciągu komunikacyjnego, jakim jest Beskidzka Droga Integracyjna. Nasze obawy dotyczyły partycypacji gminy w tym przedsięwzięciu, ponieważ GDDKiA wyliczyła, że ok. 2 mln zł na tę inwestycję powinna wyłożyć nasza gmina. To spowodowało nasz niepokój, zaprezentowany stanowiskiem Rady Miejskiej - mówi burmistrz Kalwarii Zebrzydowskiej dr Augustyn Ormanty. Burmistrz wskazywał, że w skali roku gmina dysponuje kwotą ok. 1,5 mln zł na utrzymanie wszystkich dróg w gminie, natomiast przez GDDKiA została zaskoczona wpłata na rzecz inwestycji kwoty 2 mln zł.
Na sesji Rady Miejskiej w Kalwarii Z. 29 maja br. projektanci zapoznają kalwaryjskich samorządowców z planowaną trasą BDI.
Autor: kk